Plan rozbudowy Szczyrkowskiego Ośrodka Narciarskiego
- Szczegóły
- Utworzono: środa, 29, październik 2014 09:02
Sezon zbliża się wielkimi krokami więc warto sprawdzić co słychać w Szczyrkowskim Ośrodku Narciarskim, który wiosną tego roku został kupiony przez Słowacką firmę TMR. Słowacka firma przystąpiła do prac przy modernizacji SON-u według modelu, który przećwiczyła już w słowackich stacjach narciarskich w Jasnej pod Chopokiem i Tatrzańskiej Łomnicy. W Szczyrku na samym początku prac natrafiła na skutki wieloletnich zaniechań i zaniedbań w podstawach funkcjonowania ośrodka narciarskiego, dlatego sytuacja ta wymusiła na inwestorze wykonanie w pierwszej kolejności wielu prac analitycznych i opracowań inwentaryzacyjnych. Działania te, bardzo czasochłonne, nie były widoczne dla szerokiego kręgu osób i instytucji oraz mediów zainteresowanych działaniem nowego inwestora w Szczyrku – w końcu jednak przyszedł czas zaprezentować plany rozbudowy SON-u.
W pierwszej kolejności zostały przygotowane kompleksowe mapy geodezyjne całości obszaru obecnej i planowanej działalności SON-u. Inwentaryzacją geodezyjną terenu objęto wszystkie istniejące trasy narciarskie, trasy wszystkich obecnych wyciągów narciarskich oraz tereny pod planowane trasy narciarskie i pod planowane trasy kolei linowych. Żeby plany inwestora mogły być zrealizowane, potrzebne są zmiany studium zagospodarowania oraz zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Prace nad opracowaniem nowych wersji tych dokumentów trwają już od końca sierpnia.
Kolejną kwestią są prace zmierzające do uregulowania wszelkich zagadnień związanych z terenami narciarskimi, na których działa i będzie działać w przyszłości ośrodek. Ich ważną i niełatwą częścią są zagadnienia związane z dzierżawą wszystkich terenów objętych obecną i przyszłą działalnością stacji narciarskiej i związany z tym temat uzgodnienia zapisów nowych, wieloletnich umów. Na tym polu trwają intensywne prace, a sygnały dochodzące ze Szczyrku zdają się potwierdzać dobry klimat panujący wokół tych trudnych rozmów.
Podpisana w ostatnim czasie umowa dzierżawy terenów na Hali Skrzyczeńskiej ze Spółką dla Zagospodarowania Hali Skrzyczeńskiej jest tego najlepszym przykładem.
TMR planuje sfinalizować wszystkie prace proceduralne do połowy roku 2016, dzięki czemu prace budowlane będzie można rozpocząć w następnym roku. Narciarze więc będą musieli jeszcze trochę poczekać na nowe inwestycje, jednak z przedstawionych przez TMR koncepcji zagospodarowania ośrodka wynika wprost, że warto.
Obecnie Szczyrkowski Ośrodek Narciarski (www.szczyrkowski.pl) to 19 km tras zjazdowych (liczba ta, nieco inna od podawanych oficjalnie statystyk, wynika z dokładnej inwentaryzacji geodezyjnej przeprowadzonej w ośrodku) w tym 0,75 km tras. Zaśnieżaniem objętych jest 54% powierzchni tego areału. W ośrodku pracuje 13 wyciągów orczykowych, których całkowita przepustowość wynosi niecałe 10 tys. osób na godzinę. TMR, chcąc przywrócić Szczyrkowi jego dawną rangę wśród polskich stacji narciarskich, planuje inwestycje z niespotykanym dotychczas w naszym kraju rozmachem. Jak więc będzie wyglądał SON już za kilka lat?
W pierwszej kolejności zostanie przebudowana i poszerzona część tras. Ich długość wzrośnie do niemalże 22 km, (w tym 16 km tras niebieskich, 4 km czerwonych i 2 km czarnych), a długość tras oświetlonych przekroczy 5,5 km. Niezmiernie istotną sprawą jest budowa nowoczesnego systemu zaśnieżania, który jest obecnie podstawą normalnego funkcjonowania stacji narciarskich w naszej części Europy. Na tym polu nastąpi znaczna poprawa – powierzchnia tras z możliwością sztucznego naśnieżania obejmie 81% wszystkich tras w ośrodku (ponad 17,7 km tras).
Jeśli chodzi o budowę nowych wyciągów narciarskich – tutaj narciarze mogą przygotować się na największe zmiany. Słowacy planują wybudować w Szczyrku kolej gondolową (10- osobowe wagoniki, podobną do tych, jakie pracują po południowej stronie Chopoka i w Tatrzańskiej Łomnicy), a także cztery 6-osobowe i jedna 8-osobowa kanape. Do tego dojdą cztery wyciągi orczykowe. Łączna przepustowość wyciągów wzrośnie więc niemal dwukrotnie – do 18,2 tys. osób na godzinę. Powstanie także nowoczesny snowpark, a także specjalnie wydzielone strefy dla najmłodszych narciarzy.
Ale to jeszcze nie koniec planów. Na terenie ośrodka powstaną 3 restauracje, z możliwością obsługi 750 osób naraz, a także 3 bary asprès-ski. Na Hali Skrzyczeńskiej natomiast powstanie specjalna strefa eventowa z podium, nagłośnieniem i zapleczem umożliwiającym organizowanie imprez całosezonowych. Do tego dojdą cztery parkingi o łącznej pojemności ponad 1500 samochodów. Już dziś TMR zapowiada, że parkingi będą darmowe – co będzie w Szczyrku sporą nowością...
– Pragniemy powtórzyć w Szczyrku naszą skuteczną strategię inwestycyjną, która dla Tatr oznaczała nową erę w systemach transportowych i modernizacji ośrodków. Dzięki wielkim inwestycjom i doświadczeniu jesteśmy na tyle elastyczni i odporni, że także podczas niesprzyjającej zimy, która panowała w ubiegłym sezonie, stworzyliśmy doskonałe warunki narciarskie, które docenili także mistrzowie zorganizowanych w Jasnej Mistrzostw Świata Juniorów w dyscyplinach alpejskich. Chcemy swoje doświadczenia przenieść do ośrodka, który w przyszłości pozwoli na zorganizowanie ważnych imprez sportowych, oraz umożliwić wszystkim polskim narciarzom szusowanie na wyższym poziomie, niż panuje obecnie– skomentował plany modernizacji SON-u Dušan Slavkovský, Dyrektor Ośrodków Górskich i członek zarządu TMR. Jak widać z powyższych informacji, które przekazała słowacka firma, dla Szczyrku nadchodzą dobre czasy. Warto więc uzbroić się w cierpliwość, by po roku 2016 móc korzystać z być może najnowocześniejszej stacji narciarskiej w Polsce.
Kolejną kwestią są prace zmierzające do uregulowania wszelkich zagadnień związanych z terenami narciarskimi, na których działa i będzie działać w przyszłości ośrodek. Ich ważną i niełatwą częścią są zagadnienia związane z dzierżawą wszystkich terenów objętych obecną i przyszłą działalnością stacji narciarskiej i związany z tym temat uzgodnienia zapisów nowych, wieloletnich umów. Na tym polu trwają intensywne prace, a sygnały dochodzące ze Szczyrku zdają się potwierdzać dobry klimat panujący wokół tych trudnych rozmów.
Podpisana w ostatnim czasie umowa dzierżawy terenów na Hali Skrzyczeńskiej ze Spółką dla Zagospodarowania Hali Skrzyczeńskiej jest tego najlepszym przykładem.
TMR planuje sfinalizować wszystkie prace proceduralne do połowy roku 2016, dzięki czemu prace budowlane będzie można rozpocząć w następnym roku. Narciarze więc będą musieli jeszcze trochę poczekać na nowe inwestycje, jednak z przedstawionych przez TMR koncepcji zagospodarowania ośrodka wynika wprost, że warto.
Obecnie Szczyrkowski Ośrodek Narciarski (www.szczyrkowski.pl) to 19 km tras zjazdowych (liczba ta, nieco inna od podawanych oficjalnie statystyk, wynika z dokładnej inwentaryzacji geodezyjnej przeprowadzonej w ośrodku) w tym 0,75 km tras. Zaśnieżaniem objętych jest 54% powierzchni tego areału. W ośrodku pracuje 13 wyciągów orczykowych, których całkowita przepustowość wynosi niecałe 10 tys. osób na godzinę. TMR, chcąc przywrócić Szczyrkowi jego dawną rangę wśród polskich stacji narciarskich, planuje inwestycje z niespotykanym dotychczas w naszym kraju rozmachem. Jak więc będzie wyglądał SON już za kilka lat?
W pierwszej kolejności zostanie przebudowana i poszerzona część tras. Ich długość wzrośnie do niemalże 22 km, (w tym 16 km tras niebieskich, 4 km czerwonych i 2 km czarnych), a długość tras oświetlonych przekroczy 5,5 km. Niezmiernie istotną sprawą jest budowa nowoczesnego systemu zaśnieżania, który jest obecnie podstawą normalnego funkcjonowania stacji narciarskich w naszej części Europy. Na tym polu nastąpi znaczna poprawa – powierzchnia tras z możliwością sztucznego naśnieżania obejmie 81% wszystkich tras w ośrodku (ponad 17,7 km tras).
Jeśli chodzi o budowę nowych wyciągów narciarskich – tutaj narciarze mogą przygotować się na największe zmiany. Słowacy planują wybudować w Szczyrku kolej gondolową (10- osobowe wagoniki, podobną do tych, jakie pracują po południowej stronie Chopoka i w Tatrzańskiej Łomnicy), a także cztery 6-osobowe i jedna 8-osobowa kanape. Do tego dojdą cztery wyciągi orczykowe. Łączna przepustowość wyciągów wzrośnie więc niemal dwukrotnie – do 18,2 tys. osób na godzinę. Powstanie także nowoczesny snowpark, a także specjalnie wydzielone strefy dla najmłodszych narciarzy.
Ale to jeszcze nie koniec planów. Na terenie ośrodka powstaną 3 restauracje, z możliwością obsługi 750 osób naraz, a także 3 bary asprès-ski. Na Hali Skrzyczeńskiej natomiast powstanie specjalna strefa eventowa z podium, nagłośnieniem i zapleczem umożliwiającym organizowanie imprez całosezonowych. Do tego dojdą cztery parkingi o łącznej pojemności ponad 1500 samochodów. Już dziś TMR zapowiada, że parkingi będą darmowe – co będzie w Szczyrku sporą nowością...
– Pragniemy powtórzyć w Szczyrku naszą skuteczną strategię inwestycyjną, która dla Tatr oznaczała nową erę w systemach transportowych i modernizacji ośrodków. Dzięki wielkim inwestycjom i doświadczeniu jesteśmy na tyle elastyczni i odporni, że także podczas niesprzyjającej zimy, która panowała w ubiegłym sezonie, stworzyliśmy doskonałe warunki narciarskie, które docenili także mistrzowie zorganizowanych w Jasnej Mistrzostw Świata Juniorów w dyscyplinach alpejskich. Chcemy swoje doświadczenia przenieść do ośrodka, który w przyszłości pozwoli na zorganizowanie ważnych imprez sportowych, oraz umożliwić wszystkim polskim narciarzom szusowanie na wyższym poziomie, niż panuje obecnie– skomentował plany modernizacji SON-u Dušan Slavkovský, Dyrektor Ośrodków Górskich i członek zarządu TMR. Jak widać z powyższych informacji, które przekazała słowacka firma, dla Szczyrku nadchodzą dobre czasy. Warto więc uzbroić się w cierpliwość, by po roku 2016 móc korzystać z być może najnowocześniejszej stacji narciarskiej w Polsce.
Reklama
Reklama
Wiązania snowboardowe Raven s230 (white) 2025
Cena: 399 PLN
Wiązania snowboardowe Ride CL-4 (black) 2025
Cena: 999 PLN
Rękawice Glovii GLR (ogrzewane)
Cena: 719 PLN
Rękawice Dakine Titan Short Gore-Tex (black) 2023
Cena: 270 PLN
Buty snowboardowe Ride Lasso BOA (black) 2025
Cena: 1740 PLN
Mapa Wyciągów
Reklama
Reklama / Proboarder.pl
Deska snowboardowa Raven Barracuda Lime 2025
Cena: 949 PLN
Wiązania snowboardowe Union STR (black) 2024
Cena: 699 PLN
Deska Raven Aura z wiązaniami Raven s230 Black/Violet 2024
Cena: 1249 PLN
Buty snowboardowe Deeluxe ID Dual BOA (black) 2024
Cena: 1250 PLN
Wiązania snowboardowe Raven FT360 (black) 2025
Cena: 479 PLN